آشنایی با بزرگترین مرکز خرید خاورمیانه
اکرم حمیدی: بازار بزرگ ایران بزرگترین مرکز خرید خاورمیانه و جزو ۵ مرکز خرید بزرگ دنیا که نه تنها یک مرکز خرید است بلکه دارای امکاناتی چون هتل، مجموعههای فرهنگی، تفریحی، سینمایی، ورزشی، گردشگری و نیز انواع کافی شاپ و رستورانهای محلی، ملی و بین المللی است. مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران با مساحت
اکرم حمیدی: بازار بزرگ ایران بزرگترین مرکز خرید خاورمیانه و جزو ۵ مرکز خرید بزرگ دنیا که نه تنها یک مرکز خرید است بلکه دارای امکاناتی چون هتل، مجموعههای فرهنگی، تفریحی، سینمایی، ورزشی، گردشگری و نیز انواع کافی شاپ و رستورانهای محلی، ملی و بین المللی است.
مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران با مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع و حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع فضای خالص نمایشگاهی در ۵ طبقه ساخته شده و به عنوان اولین Convention Center شناخته شده است.
این مجتمع توسط علی انصاری ،موسس بازار فرش و بازار موبایل به عنوان کارفرمای اصلی پروژه و با همکاری بانک آینده به عنوان سرمایهگذار اصلی و علاالدین میرمحمد صادقی به عنوان رئیس هیئت امنای مجموعه ایران مال ساخته شد.
جاذبههای بازار بزرگ ایران
مسجد جامع: نگین انگشتری بازار بزرگ ایران، مسجد جامع محمد رسولالله (ص) با مساحت حدود ۱۲۰۰ مترمربع و حاکی از توجه همزمان به دیانت، طهارت، تجارت و عمارت به عنوان ارکان اساسی تفکر بانیان بازار بزرگ ایران است.این مسجد بزرگ و شکوهمند با تزئینات خاص همراه با معماری ایرانی، اسلامی که در بعضی از نمادها و مولفه¬ها از مسجدالنبی الهام گرفته است، داراي دو ﺻﺤﻦ ﺑﺎﻧﻮان و آﻗﺎﻳﺎن است ﻛﻪ ﺑﺎ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﺟﻨﺒﻲ و ﺑﺎ ﻧﻔﻴﺲﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎرﻫﺎي ﺗﺰﺋﻴﻨﻲ کاشیکاری و گچبری ﺷﺪهاﻧﺪ.طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز ساخته شده و متشکل از ۵ گنبد است. طرحهای کاشیکاری و گچبری مسجد؛ از ۴ رنگ فیروزهای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده است که در عین زیبایی، زینت و وقاری خاص به مسجد میدهد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.
کتابخانه جندی شاپور: میزان کتابخوانی و مطالعه کتاب به عنوان یکی از شاخصهای توسعه یافتگی تلقی میشود و افزایش سرانه مطالعه از دغدغههای دولتمردان و اهالی فرهنگ محسوب میشود. در این راستا افزایش کمی و کیفی تعداد کتابخانهها گامی مؤثر در افزایش میزان مطالعه شهروندان و از الزامات حرکت به سوی جامعه مدرن است.کتابخانه بازار بزرگ ایران (کتابخانه جندی شاپور) با مساحتی برابر با ۳۳۰۰ مترمربع قلب فرهنگی این مجموعه بزرگ محسوب شده و با معماری منحصر به فرد که ترکیبی از معماری کلاسیک اروپایی و تزئینات معماری ایرانی است، تصویری از یک کتابخانه مجلل و بزرگ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میدهد.احداث کتابخانه جندی شاپور در کنار فروشگاهی بزرگ برای عرضه انواع کتابهای داخلی و خارجی، رویدادی است که برای اولین بار در مجتمعهای تجاری جهان و ایران اتفاق میافتد و طراحی سقفی انعطافپذیر و با شفافیت بالا برای عبور نور، بر ویژگیهای منحصر به فرد آن افزوده است. کتابخانه جندی شاپور، مکان مناسبی برای انواع رویدادهای فرهنگی مانند رونمایی از کتب جدید، رونمایی و ارائه کتب نفیس و خطی، تقدیر از صاحبان قلم و اندیشه، ارائه تندیس و سردیس مشاهیر ایران و جهان و برگزاری جشنوارههای کتاب و مطبوعات است که قابلیت ارائه جدیدترین کتابهای منتشره در جهان را در فضای مجازی با استفاده از E-Book (کتاب الکترونیکی) فراهم مینماید و قرائتخانهها و فضاهای متعدد مطالعه، مجال مغتنمی برای اندیشیدن، خواندن و دانستن افرادی است که دوستداران داناییاند.
باغ ایرانی:بیگمان یکی از نیکوترین جلوههای صورت و معنا، برآمده از باور ایرانیان با ۲۵ قرن قدمت، باغ ایرانی است. «باغ ایرانی» را میتوان به عنوان قلب بازار بزرگ ایران نامید. این باغ با الهام از باغ شازده ماهان کرمان، به بازطراحی و تعریف دوباره الگوی باغ ایرانی در بزرگترین مجتمع تجاری کشور پرداخته و بهصورت باغ تخت با پنج سطح (پلکانی) و آبریزها و آبنماهای خود یادآور شکوه باغهای زیبای ایرانی ـ اسلامی است. ویژگیهای بسیاری از جمله ارتفاع، مساحت و طبقاتی بودن آن که همانند الگوی اصل خود، یادآور طبقات فردوس برین است، همگی منجر به تمایز آن نسبت به سایر فضاهای مشابه احتمالی میشود.هدف باغ ایرانی، احیای باغهای باستانی ایرانی و اسلامی و شناساندن آنها به مراجعان است. مجموعهای که یک اتصال منطقی با معماری مدرن کل مجموعه دارد و در عین دعوتکنندگی یک نشانه تأثیرگذار در کل بناست. نمادی اصیل، فاخر و جذاب برای مخاطبان مجموعه که کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و زیبایی شناختی فراوانی به همراه دارد.این باغ ۲ ورودی با نمای شیشهای دارد که محوطه شمالی ایرانمال را به دریاچه و آبنمای موزیکال در ضلع جنوب متصل مینماید و وجود طیف گوناگونی از گیاهان و جریان آبی که بیوقفه در راستای شمالی-جنوبی باغ جاریست، فضای مطبوع و مطلوبی را برای بازدیدکنندگان ایجاد میکند. وجود ۴ رستوران بینالمللی در مسیر باغ و در نیمطبقات آن امکان استراحت و استفاده مناسبتر از باغ را فراهم مینماید. مشخصه متمایز دیگر این باغ سقف آن است. برای پوشش سقف این بنا، برای اولین بار از پوششهای غشایی (ETFE) استفاده شده است که در عین کنترل تابش اشعههای خورشید برای رشد مناسب گیاهان و فضای سبز، نمایی بسیار زیبا به بام ایرانمال میبخشد.
باغ دیدار:باغ دیدار از جاذبههای بازار بزرگ ایران و در مجاورت بازار سنتی واقع شده و اطراف آن واحدهای تجاری جای گرفتهاند. ارتفاع این باغ ۱۴ متر است که سقفی شیشهای آن را میپوشاند و با آبنما و درختهای پالم کالیفرنیا مزین شده است. در طراحی ﻓﻀﺎي مجلل و شکوهمند ۳۰۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑعی این باغ از اﻟﮕﻮﻫﺎي آﺟﺮي ﻣﻌﻤﺎري ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻛﺰي اﻳﺮان مانند ﻳﺰد و ﻛﺎﺷﺎن اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.باغ دیدار یکی از راههای ارتباط با طرح توسعه غربی است، به همین دلیل ۲ دستگاه پله برقی در ضلع غربی آن تعبیه شده است. در فضای بین این ۲ پله برقی آبشاری پلکانی احداث شده که از طبقه G۳ شروع شده است و در تمام طول باغ جریان دارد و تا کافیشاپ واقع در شرق آن امتداد مییابد. بر روی مسیر جریان آب، یک پل شیشهای برای تردد افراد و در قسمت شرقی منتهی به کافیشاپ نیز یک سکوی شیشهای برای نشستن در نظر گرفته شده است.
تالار آیینه:یکی از شاخصترین بخشهای بازار سنتی، تالار آیینه است که با الگوبرداری از تالار آیینه مجلس شورای ملی (یکی از نفیسترین نمونههای تاریخی موجود از این فضای نفیس) طراحی و اجرا شده است و از طریق یک ارسی پنجدری و ۲ درب طرفین ارسی به راسته اصلی راه مییابد.این تالار که به میزبانی از میهمانان ویژه اختصاص می¬یابد، براساس الگوی تاریخی آن، دیوارها و سقف¬ها تماماً با آیینهکاری با نقش گره¬های مرسوم در این تکنیک کار شده است. نوع و مقیاس تزئینات در این تالار ظرافت بالایی دارد و بیش از ۳۸ میلیون قطعه آیینه در خود جای داده است. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﺶ از ۲۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ آیینهﻛﺎري در ﮔﺎﻟﺮیﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.فرش نفیسی که توسط هنرمندان نیشابوری بافته شده است، به مساحت ۱۲۶ مترمربع، گلستانی از تار و پود و هنر و ذوق و سلیقه و ذهن خلاق ایرانی است که زیباییهای آن در میلیونها قطعه آیینه منعکس و تکرار میشود.
بازار سنتی:بازار سنتی (تیمچه حاج علی اکبر) با هدف احیای هویت ملی و مذهبی و فرهنگ ایرانی-اسلامی و با الهام از بازارهای تبریز، اصفهان، شیراز، قزوین، کاشان، قم و.. ساخته شد و مرکزی برای تعاملات اجتماعی و باز شناخت آنها به مراجعان است. مکانی که ضمن اتصال قوی و منطقی با کل مجموعه مدرن ایرانمال محلی متفاوت، اصیل، تأثیرگذار و منعطف در جهت عملکردهای فرهنگی اجتماعی است. این مجموعه فاخر ضمن نمایش گوشه¬ای از معماری ایرانی- اسلامی سده¬های قبل، بستری برای عرضه هنر- صنعت ایرانی و فروش صنایع دستی، سوغات و محصولات نقاط مختلف ایران فراهم کرده است. در طراحی و ساخت این بازار ارزشمند از زبدهترین و باتجربه¬ترین کارشناسان و متخصصان نقش داشته اند. این بازار شامل دو گذر (راسته) اصلی و فرعی عمود بر هم است که فضاهای تجاری را در چهار جهت راستهها به وجود آوردهاند و با گنبدهایی الگو گرفته از بازارهای ایرانی پوشیده شدهاند. یک گنبد مرکزی یزدیبندی شده چارسوی بازار را تشکیل میدهد. در ترکیببندی این گنبدها سعی بر این بوده است که اصول معماری تاریخی در تمام شئون آن جاری و ساری باشد. با کنار هم قرار گرفتن این احجام و گنبدها، گذرها و راسته بازارهای ایرانی احیاء شده تا افراد هنگام حضور در این محل، فضاهای تاریخی و اصیل معماری را احساس کنند.
شربتخانه: فرهنگ مردمان ایران زمین، فرهنگی شفاهی و مبتنی بر انتقال سینه به سینه مفاهیم و اندیشههاست، لذا اغلب شهرها و روستاهای این دیار از فضاهای گردهمایی و تجمع نظیر شربتخانهها و پس از آن چایخانهها و قهوهخانهها برخوردار بوده اند.ایرانیان در فضای آرام شربتخانهها به تبادل اخبار و اطلاعات، شاهنامهخوانی و تبادل اندیشه میپرداختند و از اوضاع و احوال یکدیگر و اجتماع باخبر میشدند؛ هر چند از قدمت شکلگیری آنها اطلاعات درستی در دست نیست.اما گمان میرود که نخستین شربتخانهها پس از ظهور اسلام و به دنبال منع نوشیدن شراب در دوران تیموریان و در شهر سمرقند ایجاد شده اند. صفویان و بهخصوص شاه اسماعیل، شربتخانهها را در اقصی نقاط ایران رواج دادند، تا آنجا که پذیرایی از میهمانان با شربتهای متنوع، در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان ریشه دوانده است.
نمایشگاه آثار هنری:نمایشگاه آثار هنری بازار بزرگ ایران، مکانی برای ارج نهادن به هنر ایرانی و حمایت از هنر و هنرمندان است که در جوار هتل بینالمللی ایرانمال با رویکرد ایجاد توازن، تعادل و تسلط بر مثلث فرهنگ ایرانی، اسلامی و فرهنگ روز ساخته شده است. سالن نمایش اختصاصی به همراه تجهیزات نمایشی، نورپردازی و امنیتی پیشرفته از ویژگیهای این نمایشگاه است.این مجموعه با مساحتی حدود ۸ هزار مترمربع، فضای بسیار فاخری را برای عرضه هنر ناب ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده و تمامی موارد موردنیاز یک گالری مدرن و کارآمد امروزی اعم از ورودیها، فضاهای نمایشی، کارگاههای آموزشی، محل بستهبندی و ارسال اجناس هنری، محل برگزاری حراج، محل استراحت مراجعان و کارکنان و … را در دل خود جای داده است.
مجموعه باغ-رستوران ملل:تنوع غذایی یکی از ویژگیهای بومی و از منظری یکی از جاذبههای بالقوه کشورهای مختلف است که میتواند در کنار سایر خصوصیات آنها، زمینه و عامل جذب گردشگران باشد. گوناگونی و غنای میراث تغذیهای و خوراکیهای سرزمینهای مختلف، نشانگر و معرف دیرینگی و عمق فرهنگ هر سرزمین و وجهی از وجوه مختلف کارکردهای اجتماعی و دستاوردهای زندگی یک قوم و یک جغرافیای انسانی است و از این رو، شناخت این میراث و این مجموعه از دستاوردهای ملی، میتواند افراد را با ابعاد جدیدی از زندگی اجتماعی و تاریخی مردمان سرزمین های مختلف دنیا آشنا کند.«مجموعه باغ-رستوران ملل» بر همین اساس و با تکیه بر همین نگاه شکل گرفته و قصد دارد در فضایی که ملهم از معماری بومی و ملی نقاط مختلف دنیا و متکی بر عناصر و ویژگیهای خاص و منحصربهفرد معماری کشورهای شاخص هر قاره است، فضایی را فراهم کند که مراجعان و مشتریان بتوانند در آن، علاوه بر آشنایی با عناصر معماری کشورهای هدف، بدون هموار کردن رنج سفر، از مجموعه خوراکیهایی که در این مکان عرضه میشود، برخوردار شوند و تجربهای جدید و جذاب را از بازار بزرگ ایران با خود به ارمغان ببرند.
ایوان اشراق:ایوان اشراق، سازهای بینظیر برای فروشگاههای خاص با بهروزترین برندهای شناخته شده در داخل و خارج است و با درخشش طلایی، جلوهای ویژه و چشمنواز به طراحی داخلی بازار ایران میبخشد. این ایوان در شمال غربی ایرانمال واقع شده که با ارتفاع حدود ۲۵ متر از طبقه اول تجاری آغاز و تا بام مجموعه ادامه و به وسیله راهروی شمالی به طور مستقیم با ایوان الماس ارتباط مییابد.طراحی و اجرای خاص این ایوان باعث شده که مانند کریستالهای فرو رفته در ساختمان به نظر آید. در فضای میان کریستالهای طراحی شده در ایوان اشراق، فضای تجاری برای ارائه کالاهای خاص وجود دارد و کافهها و چایخانههای اطراف این ایوان ضمن فراهم آوردن لحظاتی ناب در این فضای دلپذیر، خرید را برای مشتریان، به یاد ماندنی و خوشایند میکنند.
تقسیم بندی بخش های مختلف ایران مال
• طبقه همکف (G0): مرکز تفریحی، آبنما، مسجد، دفاتر اداری مال، پارکینگ، ایستگاه تاکسی
• طبقه اول (G1): هایپراستار، مرکز تفریحی، نمایشگاه خودرو، باشگاه ورزشی، فودکورت، پیست یخ یا همان پاتیناژ
• طبقه دوم (G2): باغ کتاب (کتابخانه معروف)، بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)، باغ دیدار، کافه سینما، باغ ماهان، بخش اورژانس
• طبقه سوم (G3): فودکورت، مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)، سینما، گالری
• پشت بام (RG): زمین بازی اسکواش، مجموعه ورزشی، جاده سلامتی، نمایشگاه، پارکنیگ
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0